fbpx
 

Waarom mediation in de zorg zo succesvol is

Waarom mediation in de zorg zo succesvol is

Grey’s Anatomy, ER, House, al deze series behoren tot het genre ‘ziekenhuisserie’. Waarom is dat nou zo interessant om een plot over te schrijven? Voornamelijk omdat er veel conflicten kunnen voorkomen die emotioneel geladen zijn. Het werken in de zorg gaat gepaard met veel verantwoordelijkheden, lange werkdagen, irreguliere werktijden en veel druk. Zowel het ziekenhuispersoneel als patiënten zijn kwetsbaar, onder stress en maken veel moeilijke momenten door. Dit kan tot veel conflicten leiden (of in de series tot drama). Hierdoor is het niet vreemd dat er veel mediation in de zorg plaatsvindt. In deze blogpost leggen we uit waarom juist in de gezondheidssector mediation kan helpen bij het oplossen van deze conflicten.

afbeelding van zorgmedewerkers in gesprek

Wat maakt mediation in de zorg zo succesvol?

De zorg wordt gekenmerkt door mensen die afhankelijk van elkaar zijn. Het is dan ook vervelend wanneer er irritaties ontstaan door bijvoorbeeld hoge werkdruk of miscommunicaties. De conflicten in deze omgeving hebben doorgaans een grote impact op de betrokkenen en de organisatie. Wanneer er niets aan het conflict gedaan wordt, is de kans op escalatie groot. Dit soort risico’s moeten worden voorkomen omdat het in de zorg om de gezondheid van mensen gaat. Conflictoplossing is hierdoor van groot belang in de gezondheidssector. Mediation in het bijzonder is hier uitermate geschikt voor. De vier belangrijke voordelen van mediation in de zorg zijn:

1. Er wordt snel tot een oplossing gekomen.

In de zorg is het vaak zaak dat geschillen snel moeten worden opgelost vanwege tijdsdruk of zorgen om gezondheidskwesties. Een gerechtelijke procedure aanvragen kan veel tijd in beslag nemen en bestaat meestal uit meerdere rondes. Mediation kan snel aangevraagd worden en vaak in een of twee gesprekken voor een werkbare oplossing zorgen.

2. Er is geen schade aan de reputatie.

Voor zorginstellingen en -medewerkers is het voorkomen van reputatieschade van belang. Vertrouwen in de zorginstelling en -medewerkers is een groot goed. Omdat mediation vertrouwelijk blijft, kan reputatieschade worden voorkomen.

3. Het vermijdt onnodig veel kosten.

De kosten van een gerechtelijk procedure kunnen door een mediationproces aan te gaan vermeden worden. Daarnaast scheelt het voor het zorgpersoneel veel tijd en kunnen specialisten sneller weer aan het werk om gezondheidsproblemen te verhelpen.

4. Het leidt tot een duurzame oplossing.

Bij een gerechtelijke procedure verslechtert de onderlinge relatie veelal, omdat er geen focus wordt gelegd op elkaars belangen begrijpen. Bij mediation is dit wel het geval. Er wordt beoogd een oplossing te bieden die voor beide partijen aanvaardbaar is. In de zorg, bijvoorbeeld bij een medische maatschap waarin meerdere medische professionals samenwerken, is een duurzame oplossing nodig om verder te kunnen. 

Wat biedt een mediator?

Een mediator is een onafhankelijke, neutrale bemiddelingsprofessional, die er voor zorgt dat beide partijen op een constructieve manier met elkaar communiceren. Hoe hoger de gemoederen oplopen, hoe meer zorgen, behoeftes en wensen er achter beide partijen schuilen. Door naar elkaar te luisteren, wordt er begrip gecreëerd en zullen veelal de emoties zakken. Daardoor is de stap naar een oplossing goed te maken.

Nu ook met E-learning

Heeft u na het lezen van deze blogpost interesse gekregen in mediation en wilt u mediation skills ontwikkelen? Meldt u dan nu aan voor onze opleiding mediation. Sinds kort bieden we onze opleiding tot mediator ook aan in de vorm E-learning. Door onze E-learning module kunt u deze skills leren in uw vrije tijd, in eigen tempo en met zowel visuele als auditieve lesgeving. Wanneer u de basisopleiding mediation volgt krijgt u automatisch toegang tot het E-learning platform. U kan E-learning dan gebruiken naast de basisopleiding. Op het platform heeft u de mogelijkheid tot herhalen en krijgt u memo- en oefenvragen.

Onze studenten zijn tot nu toe zeer positief over het E-learning platform:

“Ik merkte dat ik behoefte had aan het herhalen van de stof. Dankzij het E-learning platform kon ik dat gewoon lekker in het weekend doen. Ideaal voor als je weinig tijd heb door de weeks”.

“De oefenvragen zijn echt heel fijn om een idee te geven van hoe de examenvragen eruit zien”.

“Binnen twee klikken kun je verder met leren. Dat vond ik ideaal, je gaat zo makkelijk even een tijdje bezig met de stof. Door de memo vragen kun je ook je huidige kennis blijven testen”.

Is E-learning iets voor u? Probeer onze gratis demo of vraag een proefles Conflict Begeleider aan met 50% korting.