fbpx
 

Medewerkerstevredenheid verhogen met management skills

Medewerkerstevredenheid verhogen met management skills

Ontevreden medewerkers kunnen funest zijn voor je organisatie. Ontevredenheid is niet iets wat zich per se direct toont. Het kan zich behoorlijk ophopen en zich langzamerhand steeds meer gaan verspreiden. Wellicht kamp je bijvoorbeeld met veel ziekteverzuim. Ontevreden medewerkers zijn immers liever thuis dan op het werk en als de ontevredenheid groot is, kan dit zelfs tot ziek zijn leiden. Of je bent continue bezig met het zoeken naar, aannemen en inwerken van nieuwe medewerkers doordat er alsmaar mensen ontslag nemen. Een dergelijk personeelsverloop is natuurlijk enorm frustrerend. Nog iets wat kan voorkomen is dat je medewerkers bijvoorbeeld een groot deel van hun tijd niet aan hun werk besteden. Hun productiviteit ligt zo veel te laag. Dit zijn allemaal extra zorgen voor jou als manager. Het is dan ook zaak om de medewerkerstevredenheid te verhogen.

Medewerkerstevredenheid als drijvende kracht

Tevreden medewerkers zijn een stuk prettiger om in je team te hebben. Ze vertonen geen tegenzin, verspillen geen uren met kletsen en koffie halen, zijn weinig tot niet ziek en blijven ook langer bij het bedrijf werken. Deze medewerkers zijn productief – er wordt opeens veel meer werk verzet – en negen van de tien keer ook nog goed geluimd. Doordat je medewerkers goed op hun plaats zitten, is er vrijwel geen sprake van personeelsverloop. Bovendien botert het goed tussen je tevreden medewerkers. Daarnaast is het middels onderzoeken al vaak aangetoont dat tevreden medewerkers hun werk beter doen en daardoor ook zorgen voor een verbeterde klanttevredenheid.

Waaruit bestaat medewerkerstevredenheid?

Medewerkerstevredenheid is een hot topic en veel bedrijven wijden er dan ook de nodige aandacht aan. Maar wat is medewerkerstevredenheid? Er zijn meerdere dingen die eraan bijdragen, namelijk de werkzaamheden, werkomstandigheden, werkdruk, relaties met collega’s en leidingevende(n), arbeidsvoorwaarden, ontwikkelingsmogelijkheden en de cultuur in een organisatie. Er zijn dus heel wat gebieden waar het aan kan schorten wat betreft ontevreden medewerkers. Wil je hier als manager iets aan doen, is het dus zaak om te achterhalen waar de ontevredenheid precies vandaan komt.

Ontevredenheid achterhalen

Je medewerkers simpelweg vragen waarom ze ontevreden zijn en waarmee precies is een mogelijkheid. Echter, mensen managen is een vak apart en je zult af en toe diep moeten graven voor je tot de kern van het probleem komt. Er zijn tal van bedrijven die je maar wat graag zouden willen helpen bij het meten en verhogen van de medewerkerstevredenheid. Nergens voor nodig. Je kunt er als manager of bedrijfsleider ook prima zelf wat aan doen. Je hebt er slechts de juiste vaardigheden voor nodig – zoals die van mediators. Mediators gebruiken verschillende gesprekstechnieken om tijdens conflicten te bemiddelen tussen twee of meer partijen. Zo kun je bijvoorbeeld schilvragen stellen aan je medewerkers. Dit zijn vragen die specifiek helpen om tot de kern van een probleem te komen. Ook het juist inzetten van gevoelsreflectie kan ook goed werken. Hierbij neem je simpelweg de tijd voor rust wanneer een medewerker een emotionele reactie vertoont en/of vraag je hiernaar door.

Onmisbare vaardigheden als manager

Mediationvaardigheden zijn uitermate handig. Dergelijke vaardigheden kun je gebruiken om (sluimerende) conflicten tijdig te zien aankomen en op te lossen, tot de kern van een probleem te komen, om de communicatie op gang te brengen of verbeteren en voor nog vele andere problemen. Op deze manier kun je een dreigend conflict juist positief gebruiken om effectiviteit, creativiteit, innovatiekracht en uiteindelijk medewerkerstevredenheid positief te beïnvloeden. Zeker als manager of bedrijfsleider is het handig om te weten uit welke bron te putten wanneer je veel medewerkers hebt om aan te sturen. Wil je de medewerkerstevredenheid verhogen? Je kunt over de eerder genoemde en andere, onmisbare managementvaardigheden lezen in ons e-book “Wat is Mediation en wat kan ik ermee?”.