fbpx
 

Conflicten managen en conflictsignalen benutten

Conflicten managen en conflictsignalen benutten

Als u als manager, teamleider of bedrijfsleider werkt, krijgt u er ongetwijfeld regelmatig mee te maken: conflicten op de werkvloer. Sterker nog, het is waarschijnlijk een van uw grootste hoofdpijn punten. Niet alleen is het oplossen van conflicten een ondankbare taak waar tussen de verschillende betrokken partijen een hoop frustraties en woede bij komt kijken, conflicten hebben ook nog veel nare gevolgen. Ten eerste kosten ze een aardig wat moeite en tijd en dus kosten. Ten tweede creëert het een hoop spanning en kan het zelfs zo zijn dat medewerkers met de spreekwoordelijke buikpijn naar het werk komen. Ten derde kan het ook effect hebben op andere medewerkers. Deze kunnen (ongewild) betrokken raken bij het conflict en dit kan weer een vervelende sfeer creëren op de werkvloer. Dat heeft dan ook weer als gevolg dat de productiviteit aanzienlijk daalt.

Pogingen tot oplossingen

Wanneer u eenmaal met een conflict gemoeid bent, wordt het pas echt afzien. U zult als Zwitserland moeten proberen de partijen het met elkaar eens te laten worden. Bij oppervlakkige conflicten kunt u dit wellicht zelf nog wel aanvliegen. Echter, oppervlakkige conflicten worden meestal niet bij u op het bureau gedumpt. Het is veel waarschijnlijker dat uw teamleden pas bij u aankloppen als het conflict al geëscaleerd is. Bij dergelijke vergevorderde conflicten bent u dan vooral veel aan het sussen en oplossingen aan het voorkauwen. Het zou veel beter wanneer zijn de collega’s zelf tot inzichten komen, maar op zoveel durft u niet te hopen. Als u ook nog eens veel pech heeft, vliegen de emoties en verwijten over tafel en moet u eerst iedereen kalmeren. Het meest positieve waarop u hopen kunt is dat de strijdbijl volledig begraven wordt en het conflict vergeten en vergeven. Vaak resulteert het echter in een koele wapenstilstand.

Hoe het kan zijn

Een ideale situatie zou zijn wanneer u conflicten zelf (vroegtijdig) op zo’n wijze kunt aanpakken dat er minimale inmenging van uw kant nodig is. Dat u daarbij het gesprek op zo’n manier in goede banen kunt leiden dat de partijen die bij het conflict betrokken zijn er vrijwel volledig zelf uitkomen. Zo helpt u de partijen ook om hun onderlinge communicatie te verbeteren. Wellicht wel tot een zodanig niveau dat er of geen inmenging van u meer nodig is omdat het onderling geregeld wordt of dat er helemaal geen conflicten tussen hen meer zullen ontstaan. Dit resulteert in betere communicatie onder teamleden, minder conflicten en een verhoogde productiviteit.

Het ideaalplaatje fixen met mediationvaardigheden

Dat u niet zomaar weet hoe u een dergelijk ideaalplaatje voor elkaar bokst, is logisch. Hiervoor heeft u bepaalde vaardigheden nodig en het goede nieuws is: die kunt u leren. Sterker nog, eigenlijk zou iedere manager, teamleider of baas conflictmanagement vaardigheden moeten hebben. Zulke vaardigheden om conflicten goed te laten verlopen heten mediationvaardigheden. Voorbeelden van dergelijke vaardigheden zijn parafraseren (een op een herhalen wat iemand zegt) en papegaaien (het herhalen van woorden met veel lading om het gesprek in een andere richting te sturen). Met behulp van zulke en andere mediationvaardigheden stuurt u vooral aan en komen uw medewerkers zelf tot inzichten. Spreekt het aanleveren van deze skills u aan? Download dan ons e-book “Wat is Mediation en wat kan ik ermee?”. Hierin worden alle vaardigheden beschreven die u als manager nodig heeft om conflicten op het werk – en ook andere problemen – op te lossen!