fbpx
 

Het belang van empathie

Het belang van empathie

In de wereld van mediation komt u niet om het begrip ‘empathie’ heen. Het is afgeleid van het Griekse woord voor invoelen: ‘empatheia’. Over het algemeen verstaan we onder empathie: “De mogelijkheid om te identificeren met wat iemand denkt of voelt en om te reageren op deze gedachtes en gevoelens met een gepaste emotie”. Dat is de definitie gegeven door Simon Baron-Cohen in zijn boek Zero Degrees of Empathy. In deze definitie wordt de tweedeling omvat die empathie kenmerkt: cognitie en emotie (of affectie). Hoe werkt empathie precies en is empathie iets dat geleerd kan worden? Wat is het belang van empathie in de wereld van mediation? We bespreken het in deze blogpost.

wat is empathie?

Empathisch vermogen bestaat zoals gezegd uit cognitieve en emotionele aspecten. Voor de cognitieve empathie is perspectief kunnen innemen het belangrijkste onderdeel. Door de wereld te bekijken vanuit het perspectief van een ander, ontstaat er begrip. De emotionele empathie omvat het voelen wat een ander voelt. Hierdoor kunt u bezorgdheid voelen wanneer een ander in emotionele nood zit of ellende doormaakt. Uit de combinatie van deze twee aspecten ontstaan het empathisch vermogen om in te leven in de situatie van een ander. 

Heeft iedereen EMPATHISCH vermogen?

Het merendeel van de mensheid heeft aangeboren empathie, dat zich ontwikkelt in de peuter/kleuter leeftijd. Maar empathisch vermogen is ook afhankelijk van sociale factoren, zoals ervaring, opvoeding en manier van leven. Enkel een kleine 10% (blijkt uit onderzoek uit 1999) van de bevolking heeft Alexithymie. Dit is een persoonlijkheidstrek die wordt gekenmerkt door moeilijkheden met het begrijpen van en het omgaan met emoties. Vaak hebben mensen met Alexithymie een tekort aan een van de twee aspecten van empathie. Deze persoonlijkheidstrek komt voornamelijk voor bij personen met een autistische stoornis. 

Empathie als skill

Veel van onze standaard communicatietechnieken dragen bij aan empathie. Hierbij kun je denken aan open vragen, bevestigingen, aandachtig luisteren en accuraat opsommen. Al deze technieken zorgen ervoor dat we niet alleen iemand begrijpen, maar ook oprecht interesse kunnen tonen in het welzijn van elkaar. De meeste vaardigheden die gelinkt zijn aan empathie kunt u leren. Ook wanneer empathisch vermogen ontbreekt, kan er vaak door logisch te beredeneren een soortgelijk begrip ontstaan.

Mediation en empathie

In mediation is empathie een zeer belangrijke vaardigheid. Mediators worden getraind om empatisch te zijn tegenover beide partijen. Daarin moeten mediators ook heel duidelijk empathie communiceren naar de partijen. Hierdoor zullen de partijen begrijpen dat de mediator met begrip naar hun gedachtes en gevoelens zal luisteren. Daarnaast is empathie ook in het mediation proces verweven. Vaak wordt er een persoon of partij aan het woord gelaten terwijl de ander stil is en dat wordt herhaald bij de andere partij. Door het aandachtig luisteren naar elkanders perspectieven wordt begrip gestimuleerd. Dit draagt uiteindelijk bij aan het werken aan een oplossing die voor beide partijen zo prettig mogelijk is. 

Mediation is a process that touches on much of what it means to be human: inevitably, it calls for and calls forth empathy” (Irvine & Farrington, 2018).

Empathie in de praktijk van mediation

Conflicten kunnen veel stressvolle situaties opleveren, waarin gemoederen hoog kunnen oplopen. Mediation kan voor sommige mensen best beangstigend zijn en daarmee een extra duit in het stress-zakje doen. In de praktijk zal empathie de mediator ook helpen om hoog opgelopen emoties en angsten te doen kalmeren. Daarnaast zien we in de praktijk vaak dat het lastig is om tegelijkertijd empathie te tonen en onpartijdig over te komen. Dat is een van de uitdagingen voor mediators. 

Opleiding Mediation bij het Mediation College

Bent u geïnteresseerd in hoe empathie kan helpen bij het oplossen van conflicten? Zijn de vaardigheden van empathie voor u herkenbaar of wilt u deze juist leren? Dan is een opleiding mediation voor u geschikt! De basisopleiding mediation bestaat uit drie stappen, waarbij de eerste stap bestaat uit een opleiding tot conflictbegeleider. Vervolgens gaat u aan de slag om een professioneel mediator te worden.

Nu ook met E-learning

Wilt u een opleiding tot conflictbegeleider (en vervolgens mediator) volgen? Wij bieden onze opleidingen ook aan op ons E-learning platform. De ervaringen met dit platform zijn tot nu toe ontzettend positief:

“Zo fijn om te kunnen leren wanneer dat jou uitkomt en waar je maar wil. Lekker in de tuin op de iPad de stof kunnen oefenen vond ik ideaal!”
“Ik heb veel gebruik gemaakt van de E-learning module, vooral de oefenvragen hebben me veel geholpen”.
“Het herhalen van de stof op het E-learning platform vond ik erg handig, daardoor kon ik de stof me goed eigen maken”.

Spreekt een opleiding door middel van E-learning u aan? Probeer onze gratis demo of vraag een proefles conflict begeleider aan met 50% korting.