fbpx
 

Emotionele conflicten op de werkvloer

Emotionele conflicten op de werkvloer

Je hebt vast wel eens een verhitte discussie gehad op de werkvloer. Of misschien ken je twee collega’s waarvan je weet dat ze er alles aan doen om elkaar te dwarsbomen. Op de werkvloer komen vaak conflicten voor, die we vrij breed kunnen indelen in twee categorieën. Ten eerste zijn er taakgerelateerde conflicten: die gaan over de inhoud van het werk zoals verantwoordelijkheid of de verdeling van tijd en middelen. Ten tweede zijn er emotionele conflicten: die met de manier van met elkaar omgaan te maken hebben. Emotionele conflicten escaleren over het algemeen vrij snel. In deze blogpost bespreken we welke stijlen om conflicten op te lossen er zijn en hoe mediation hierbij kan helpen.

Vijf conflictstijlen

Als we het hebben over een conflict, dan gaat het om een situatie waarbij de opvattingen, belangen of doelen tussen minstens twee partijen onverenigbaar zijn. Het is altijd zaak conflicten op te lossen, omdat er anders een onprettige sfeer op de werkvloer ontstaat. Over het algemeen zijn er vijf verschillende stijlen van met conflicten omgaan:

  1. Forceren: Dit doe je door je eigen belang voorop te stellen en die van de ander compleet te onderdrukken. Een verschil in machtspositie is meestal aanwezig in deze situaties. Deze manier van conflicten oplossen verslechterd vaak de relatie tussen de partijen.
  2. Toegeven: Door het belang van de ander voorop te stellen en die van jezelf ondergeschikt te maken kan je toegeven. Hierdoor kun je de relatie met de ander goed onderhouden.
  3. Vermijden: Door het conflict niet aan te gaan maar deze te ontkennen, kun je een conflict vermijden. Als de kwestie niet van groot belang is, kan dit een geschikte oplossing bieden.
  4. Probleem oplossen: Door een oplossing te creëren waarin beide partijen hun belangen behartigd krijgen, los je een conflict samen op. Dit is een oplossing die veel tijd in beslag kan nemen, maar voor beide partijen fijn is. 
  5. Compromissen sluiten: Door oplossingen te bedenken die beide partijen acceptabel vinden, waarin iedereen wat van zijn of haar belangen moet opgeven, kun je een compromis sluiten. Dit is geen ideale oplossing maar goed voor het behouden van de relatie.

Wat kun je doen

Het is belangrijk om een eerlijke en open houding te hebben tegenover je collega’s. Als je een conflict ziet ontstaan bespreek dit dan openlijk en vraag aan de ander of er iets speelt. Neem ook de tijd om gevoelens uit te spreken. Leg geen tijdsdruk op, want hierdoor stimuleer je forceergedrag of emotionele reacties. Probeer een vertrouwenspersoon te zijn voor je collega’s. Door te praten met beide partijen kun je ze uitleggen welke belangen en emoties de ander heeft.

De-escalatietechnieken

Om ervoor te zorgen dat de gemoederen in een conflict niet te hoog oplopen, is het belangrijk om voor de-escalatie te zorgen. Enkele algemene technieken om een conflict te laten de-escaleren zijn:

  1. Heretikettering: Conflicten leiden ertoe dat partijen elkaar niet meer zijn als collega’s, maar als tegenstanders. Elkaar laten inzien dat het nog steeds gaat om mensen helpt.
  2. Herstel de machtbalans: In sommige gevallen heeft één partij meer kennis en of meer bevoegdheden dan de ander, waardoor partijen het moeilijk vinden elkaar te begrijpen.
  3. Creëer het juiste klimaat: Zorg ervoor dat er een coöperatief klimaat heerst, waarin er geen tijdsdruk is en beide partijen elkaars standpunten waarderen en respecteren.

Mediation op de werkvloer

Het liefst wil je een conflict voorkomen door aan preventie te doen. In een vroege fase kan een preventiemedewerker wellicht een oplossing bieden. Zodra de partijen niet meer in contact willen komen en er wantrouwen heerst, is er een conflict begeleider of mediator nodig. Een mediator zorgt ervoor dat mensen met elkaar in gesprek komen. Voornamelijk is het aan de mediator om ervoor te zorgen dat partijen vertrouwen krijgen in een oplossing en de hoog opgelopen emotionele geschillen worden afgeblust. Door structuur en openheid te bieden, help je als mediator beide partijen aan een fijne manier om het conflict op te lossen.

Opleiding Mediation bij het Mediation College

Ben jij geïnteresseerd in conflicten en voornamelijk het oplossen ervan? Herken jij jezelf in de vaardigheden van een mediator of zou je deze graag willen hebben? Dan is een opleiding mediation iets voor jou! De opleiding mediation bestaat uit drie stappen, waarbij de eerste stap bestaat uit een opleiding tot conflict begeleider. Vervolgens ga je aan de slag om een professioneel mediator te worden.

Nu ook met E-learning

Wil jij een opleiding tot conflict begeleider (en vervolgens mediator) volgen? Wij bieden onze opleidingen ook aan op ons E-learning platform. De ervaringen met dit platform zijn tot nu toe ontzettend positief:

Zo fijn om te kunnen leren wanneer dat jou uitkomt en waar je maar wil. Lekker in de tuin op de iPad de stof kunnen oefenen vond ik ideaal!

“Ik heb veel gebruik gemaakt van de E-learning module, vooral de oefenvragen hebben me veel geholpen”.

“Het herhalen van de stof op het E-learning platform vond ik erg handig, daardoor kon ik de stof me goed eigen maken”.

Lijkt E-learning je ook iets voor jou? Probeer onze gratis demo of vraag een proefles conflict begeleider aan met 50% korting.